Indkøbskurv

Calculating

Din kurv er tom

P R E S S E M E D D E L E L S E

Vinkongerne fra Nykøbing Mors høster løvekapital

Med vin i glassene og jokes i ærmet var tonen torsdag aften slået an til et af de muntreste afsnit i denne sæson af Løvens Hule. To dygtige købmænd fra Thisted har skabt en online vinbutik, hvis kronjuvel er smagekasser med kvalitetsvin til en pris, hvor de fleste kan være med. Kunderne flokkes om Vinhuset, der vokser med raketfart og hurtigt fik investorerne til fadet. Både Morten Larsen, Anne Stampe og Nikolaj Nyholm slog på glasset med en samlet investering på 200.000 kroner for 20 procent af virksomheden.

Thisted, den 18. januar, 2024 - Der var både brede grin og rosende ord til Regin Bjerregaard Iversen og Bjarke Green Pedersen, da de torsdag aften indtog scenen i denne uges udgave af Løvens Hule. De speedsnakkende købmænd fra Thisted har på ganske få år rusket op i det etablerede marked for online vinsalg og har skabt deres egen lukrative niche med kvalitetsvine til yderst rimelige priser. Kronjuvelen i forretningen er smagekasser til 350 kroner for seks flasker nøje udvalgte vine, som har tiltrukket mange faste kunder til Vinhuset. Genkøbsprocenten er således hele 60 procent, mens konverteringsraten på websitet er seks procent, og på de gode dage når helt op på 10 procent.

Tal som disse får det til at gibbe i selv den mest hærdede investor, og der var da også kamp om at få en bid af den nordjyske iværksættervirksomhed. De tre løver Morten Larsen, Anne Stampe og Nikolaj Nyholm fik med en samlet investering på 200.000 kroner 20 procent af virksomheden, som fordeles med henholdsvis 10 (Morten Larsen), fem og fem procent mellem investorerne, der nu skal hjælpe Vinhuset med at indfri det store vækstpotentiale, som de er enige om, at der er for virksomheden. 

Vinhuset blev etableret i december 2021, hvor Regin Bjerregaard Iversen og Bjarke Green Pedersen købte The French Wine Shop. De første ni måneder solgte de to iværksættere for 100.000 kroner vin, men fra 2022, hvor smagekasserne blev introduceret, er salget eksploderet. Alene i efterårsmånederne 2023 havde Vinhuset en omsætning på otte millioner kroner, og budgettet for første kvartal i år er på 10 millioner kroner. 

  • Markedet for vin er enormt. I Danmark alene sælges der 126.000 flasker vin om dagen i online webshops, og det samlede salg herunder fysisk butikssalg, restauranter mv. er 600.000 flasker dagligt. Smagekasser er meget efterspurgte i online-handlen, men de ligger typisk på et noget højere prisniveau, end den almindelige dansker er parat til at betale. Derfor har vi valgt at slå os op på smagekasser med rigtig gode vine til fornuftige priser, og det rammer plet i markedet. Vi synes, alle skal have mulighed for at udforske og nyde det store udbud af kvalitetsvine uden at blive ruinerede, og vi kommer derfor aldrig til at sælge flasker til mange hundrede kroner, siger medstifter og direktør i Vinhuset Regin Bjerregaard Iversen og fortsætter:
  • Vi kan se, at der er en meget stor interesse for vores koncept, men vi mangler kompetencerne til at udnytte markedspotentialet. Vores mål med at deltage i Løvens Hule var derfor entydigt at få nogle eksperter ind som medejere og ikke så meget pengene, og vi er meget tilfredse med det investor-setup, vi er endt med. 

Inden løverne kom ombord, ejede Regin Bjerregaard Iversen 60 procent af virksomheden og Bjarke Green Pedersen 40 procent. Tilsammen har de skudt 1,5 millioner kroner i Vinhuset, som i dag tæller ni medarbejdere og netop er flyttet til nye lokaler med et 1.300 kvadratmeter stort lager i Thisted.

De imponerende tal, det klare koncept og den smittende energi er præcis de ingredienser, der skaber en god investeringscase, og de tre nye investorer ser store vækstmuligheder i Vinhuset.

  • Interessen for vin går kun én vej, og det er op. Det er supergodt set, at der er et lukrativt, åbent vindue for salg af kvalitetsvin til Hr & Fru Danmark. Vinhuset har allieret sig med en dygtig vinekspert, der laver aftaler med nogle meget interessante vingårde i Frankrig, Spanien og snart Italien, og de har skabt en strømlinet forretning, hvor omkostningerne holdes på et minimum. Hatten af for det. Med deres koncept kan de få en væsentlig større andel af markedet ikke kun

 

herhjemme, men også i udlandet. Vinhuset har et gigantisk markedspotentiale, og jeg er specielt vild med, at målgruppen er os danskere, som ikke helt er klar over, hvilken vin vi skal købe og derfor elsker konceptet med en smagekasse. Jeg har allerede købt flere smagekasser og opdaget nye interessante vine, siger investor Morten Larsen. 

Læs mere om Vinhuset på www.vinhuset.dk.

For yderligere information, kontakt venligst:

Regin Bjerregaard Iversen, direktør og stifter af Vinhuset, 31 72 42 51 / regin@ginhuset.dk

Morten Larsen, investor, 28 87 85 00 / morten@molainvest.dk 

Presseservice:

Jacob Lange, Lange PR, 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk,

Hanne Hyldborg, Cato Kommunikation, 29 69 42 10 / hanne@catokommunikation.dk 

 

 

Du har skrevet dig op til nyhedsbrev
Denne e-mail er allerede skrevet op